سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پایگاه خبری خبریفا

شرایط افزایش سرمایه در شرکت های سهامی

 

شرایط افزایش سرمایه در شرکت های سهامی

در این نوشته به اهمیت و شرایط افزایش سرمایه در شرکت های سهامی پرداخته ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص افزایش سرمایه به این لینک مراجعه فرمایید.

شرکت های سهامی خود به دو نوع طبقه بندی شده اند که به شرح ذیل می باشند :


1- شرکت سهامی عام
2-  شرکت سهامی خاص
شرکت های سهامی از مهم ترین شرکت های تجاری محسوب می شوند. و اهمیت آن ها به دلایل ذیل است :
اولا – تعداد شرکا در این نوع شرکت ها معمولاَ بیشتر است. و در نتیجه در حالی که سرمایه هر یک از شرکا ممکن است به تنهایی قابل ملاحظه نباشد.  با این حال کل سرمایه شرکت ممکن است به مقدار خیلی زیاد و قابل توجه باشد.
دوما – مسئولیت شرکا محدود به سهامی است که در شرکت خریداری کرده اند. که طبعا در مقابل طلبکاران بیشتر از آن مسئولیتی نخواهند داشت.
سوما – کلیه فعالیت ها و معاملاتی که شرکت انجام می دهد تجاری محسوب می گردد.
این خصوصیات موجب ایجاد امتیازاتی برای شرکت های سهامی به شرح ذیل می شود :
سرمایه زیاد خطر کمتر برای سهامداران . این دو امتیاز موجب گردیده است که شرکت های سهامی در ردیف شایع ترین و بهترین ترین شرکت های تجاری درآیند. چون با سرمایه زیاد باعث شده که دست زدن به هر پروژه ای را برای این شرکتها ممکن ساخته و امکان شریک شدن را با هر سرمایه ای امکان پذیر ساخته است. و به فرض ورشکستگی شریک ، خطر آن برای شرکا قابل ملاحظه نیست. شایان ذکر است شما کارفرمایان، در صورت نیاز به هر گونه مشاوره در این رابطه می توانید با همکاران ما به شماره 09189414281 تماس حاصل نمایید.

 

نکاتی درباره سرمایه شرکت‌ ها

 

  • در هنگام تاسیس شرکت‌ های سهامی، قانون اجازه می‌ دهد که شرکا تا سی و پنج درصد از کل سرمایه را تامین نمایند. و بقیه را در تعهد اعضاء کنند. به این ترتیب تا 2 سال فرصت دارند، مابقی سرمایه که تضمین کرده‌اند را به حساب شرکت واریز کنند. توجه داشته باشید که این قانون باعث می‌ شود، شرکت‌هایی که اهداف مثبتی دارند بتوانند با به کار انداختن تنها یک سوم از سرمایه، فعالیت شرکت را شروع نموده و در جریان کار بقیه سرمایه را به شرکت مذکور واریز کنند. بدیهی است که در ابتدای تاسیس، شرکت به همه بودجه تخمین زده شده، نیاز ندارد.
  • لازم نیست که سرمایه شرکت‌ ها حتماً نقدی واریز شود. بعضی از اعضای هیات مدیره می‌توانند به جای مبالغ نقدی از امتیاز‌های مختلف به عنوان سرمایه استفاده نمایند. برای نمونه امتیاز استخراج از یک معدن مثلا گچ، می‌ تواند به عنوان سرمایه در نظر گرفته شود و در اساسنامه شرکت ثبت گردد.
  • بر اساس ماده 140 از لایحه قانون تجارت ایران، هیات مدیره ملزم است که 5 درصد از سود خالص شرکت را برای اندوخته قانونی یا همان سرمایه احتیاطی در جدا نماید. در هنگامی که شرکت با ضرر روبرو شود، هیات مدیره از همین اندوخته قانونی استفاده می کند. و تعهدات خود را تسویه می‌ کند. تا وقتی که سرمایه احتیاطی به اندازه یک دهم از سرمایه اصلی شرکت نشده ، باید همچنان 5 درصد از سود خالص، به این صندوق واریز شود.
  •  

شروط افزایش سرمایه شرکت ها

 

برای تغییرات افزایش سرمایه مجمع عمومی فوق العاده تصمیم گیری می نماید. اگر سرمایه تاسیس در شرکت تایید نشده باشد افزایش سرمایه اتفاق نمی افتد. مجمع عمومی فوق العاده با صدور مجوزی به هیات مدیره ابلاغیه ای را اعلام می کند که در ظرف مدت کم تر از 5 سال سرمایه شرکت را بر طبق قوانین تامین کرده و از این طریق افزایش سرمایه شرکت را انجام دهند.

 

چه نوع از شرکت ها افزایش سرمایه دارند؟

 

این را می دانید که وضعیت کلیه شرکت های حاضر در بورس یکسان نیست. و درآمد زایی و سودآوری هر کدام از شرکت ها با یکدیگر متفاوت است. از این رو شرکت هایی که سود انباشته مناسبی دارند. در همیشه اقدام به افزایش سرمایه از محل سود انباشته خود می نمایند.  بدون اینکه نیازی به وارد کردن سرمایه های جدید باشد.

از طرفی دیگر، بارها شاهد اعطای حق تقدم های سهام از طرف بسیاری از شرکت ها به سهام داران خود بودیم تا از این طریق، هم آورده نقدی آن ها به شرکت و بازار را افزایش دهند. و هم منابع لازم برای تامین مالی طرح های آینده خود را به دست آورند.

یکی از مفاهیم بسیار مهم که تاثیر به سزایی نیز بر روی آینده قیمتی شرکت و نیز تصمیمات سهام داران می گذارد، خبر افزایش سرمایه شرکت های فعال در بازار بورس می باشد. که با انجام آن، قیمت و حجم سهام در دست افراد دچار تغییراتی می شود. ولی غالب اوقات تغییری در میزان کل دارایی آنها اتفاق نمی افتد.

در صورتیکه پس از مطالعه این نوشته به شرایط ثبت شرکت سهامی خاص نیاز داشتید. به این اینک مراجعه فرمایید.

مراحل افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

 

در شرکت جهت انجام مراحل افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص، لازم است مراحلی را طی کند. که در این مورد ما به بیان خلاصه ای از این پروسه می پردازیم.

مرحله نخست: هیات مدیره و چند تن از سهام داران به نمایندگی از کل سرمایه گذاران در شرکت، نگاه به وضعیت شرکت و در صورت الزام به افزایش، پیشنهاد افزایش سرمایه را مطرح کرده و به تایید می رسانند.

مرحله دوم: طرح تایید شده در مرحله نخست، در این مرحله در اختیار حسابرس شرکت قرار می گیرد. تا اگر ایرادات یا کاستی هایی وجود داشته باشد، برطرف نموده و در پایان به تایید حسابرس شرکت برسد. اگر شرکت حسابرسی ندارد، با برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به تایید سهامداران و بازرسین می رسد.

مرحله سوم: صورتجلسه تنظیم شده در مرحله دوم به همراه دیگر مدارک لازم، پس از ثبت در سامانه اداره ثبت شرکت ها، از طریق پست به اداره ثبت ارسال می گردد.  که در صورت عدم نقص تایید و آگهی شود.

مرحله چهارم: پس از صدور آگهی توسط اداره ثبت شرکت های استان محل ثبت، از طریق انتشار آگهی در روزنامه رسمی به اطلاع عموم و سهامداران شرکت می رسد.

مرحله پنجم :  در صورتی که شرکت بورسی باشد، از طریق سایت بخصوصی به اطلاع سهام داران می رسد. (کدال)

 

اهمیت میزان سرمایه در ثبت شرکت

 

برای اینکه بتوانید هر نوع شرکتی را در کشور ایران تاسیس کنید.  لازم است طبق قوانین ثبت شرکت‌های ایران اقدام کنید. یکی از شرط‌ های لازم برای تاسیس شرکت، وجود سرمایه اولیه است که یک حداقل میزان سرمایه برای هر یک از اعضای هیات مدیره تعیین شده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با مشاوران متخصص سایت تک نیک ثبت به شماره 09189414281 تماس حاصل فرمایید.